dimecres, 17 de gener del 2018
Ja arriba....
Ja arriba... Cada dia queda menys per a que comenci el Febrer Negre al Candela 2018! Heu de tenir una mica més de paciència amics i amigues. De tota manera esteu alerta, no sigui que necessiteu ajut! Mai no se sap què et pot portar una negra nit de febrer...
Ens veurem ben aviat, abans que s'esvaeixi l'olor de la pólvora...
dissabte, 2 de desembre del 2017
Pròleg del Febrer Negre al Candela 2018.
Bona nit amics i amigues,
Espero que us agradi tant com a nosaltres. Bé amics i amigues, ens veurem ben aviat, abans que s'esvaeixi l'olor de la pólvora....
En aquesta ocasió m'adreço a vosaltres per donar-vos a conèixer el que va passar dijous passat a l'Ateneu Candela. Ens vam trobar una bona colla per parlar amb l'Anna Maria Villalonga i el Marc Moreno sobre les seves novel·les que presentàvem: "El somriure de Darwin" i "Temps de rates". Va ser una conversa molt agradable que va anar fluint i ens va portar a parlar d'elles, de la societat, d'emocions, de valors, de expectives de vida, de sèries, de còmics, com veieu de multitud de coses. Sempre és un plaer de sentir-los i poder fer-los preguntes.
Al finalitzar l'acte amb l'ajut de l'Anna Maria vam descobrir el cartell del Febrer Negre al Candela 2018, festival que arribarà a la seva quarta edició el proper any. Edició que amplia activitats, participants i espais on ens podrem trobar amb tots vosaltres, lletraferits negrecriminals!
Com el cartell es veu molt petit, us deixo aquesta altra imagte més clara...
Espero que us agradi tant com a nosaltres. Bé amics i amigues, ens veurem ben aviat, abans que s'esvaeixi l'olor de la pólvora....
Etiquetes de comentaris:
Ateneu Candela,
Febrer Negre,
Llibreria Synusia,
Noir,
Novel·la Negra,
Polar
dimecres, 29 de novembre del 2017
Presentació de "Temps de rates" i "El somriure de Darwin".
Molt bona nit amics i amigues! Feia dies!!!
Si, benvolguts! Feia temps que no ens vèiem per aquestes finestretes i tenia moltes ganes de retrobar-me amb tots vosaltres i poder tornar a parlar de novel·la i cinema negres, d'aquest gènere que tant ens agrada. Sé que encara queden dos mesos per al Febrer Negre, però com ja estem tocant a l'hivern i les nits són fredes i ben obscures, crec que si ens anem trobant, ni que sigui de tant en tant, se'ns farà més fàcil de passar aquesta fredor.
També volia comunicar-vos una excel·lent notícia! Demà 30 de novembre a les 19 h a l'Ateneu Candela, organitzada per Synusia, farem la presentació de dues novel·les extraordinàries: "Temps de rates" de Marc Moreno i "El somriure de Darwin" de l'Anna Maria Villalonga.
Volem convidar-vos a aquest acte pròleg del nostre petit festival que, mica en mica va creixent. Ens fa moltíssima il·lusió poder comptar amb vosaltres.
Ens trobarem demà, abans que s'esvaeixi l'olor de la pólvora.....
Etiquetes de comentaris:
Ateneu Candela,
Cinema Negre,
Febrer Negre,
Llibreria Synusia,
Noir,
Novel·la Negra,
Polar,
Videodrome
dijous, 19 de gener del 2017
II Edició del Ràfegues Negres.
Bona nit,
Ens tornem a trobar per posar a la vostra disposició les Bases de "Ràfegues Negres", 2ona Edicó del Concurs de Relats Breus del Febrer Negre al Candela. Us detallem totes les condicions per poder participar en aquesta ocasió. Esperem sigui del votre agrat!!!
RÀFEGUES NEGRES
La participació en aquest concurs implica l’acceptació
d’aquestes bases.
Ens tornem a trobar per posar a la vostra disposició les Bases de "Ràfegues Negres", 2ona Edicó del Concurs de Relats Breus del Febrer Negre al Candela. Us detallem totes les condicions per poder participar en aquesta ocasió. Esperem sigui del votre agrat!!!
RÀFEGUES NEGRES
CONCURS DE RELATS BREUS DINS DEL “FEBRER NEGRE AL CANDELA”.
Es convoca la II Edició del Concurs de relats
breus de gènere negrocriminal, dintre del “Febrer Negre al Candela”, cicle
dedicat a aquest gènere novel·lístic i cinematogràfic, amb la col·laboració de
la llibreria Synusia i del diari Malarrassa.
BASES
En aquest concurs poden
participar totes les persones de més de 16 anys que presentin relats inèdits
escrits en català o castellà de temàtica policíaca.
L’extensió màxima dels relats ha
de ser d’un màxim de 1.280 caràcters, sense comptar els espais. S’han de
presentar en PDF en format Arial 12 i amb un interlineat d’1,5.
El lliurament dels relats es farà
a través del següent compte de correu electrònic: febrernegrecandela@gmail.com. El període de presentació dels relats comença a les 12:08
h del dia 19 de gener i acaba a les 12:08 del dimecres 22 de febrer de 2017.
D’entre tots els relats enviats,
el jurat, triarà els dos millors.
PREMIS.
Relat guanyador:
- Subscripció gratuïta durant 6
mesos com a soci/a “Lector/a Compulsiu/a” a la llibreia Synusia.
- Val regal de 20 € per poder
gastar a la llibreria Synusia.
- Publicació del Relat al Diari Malarrassa de l'abril.
Relat finalista:
- Subscripció gratuïta durant 6
mesos com a soci/a “Lector/a” a la lliberia Synusia.
- Val regal de 20 € per poder
gastar a la llibreria Synusia.
- Publicació del Relat al Diari Malarrassa de l'abril.
- Publicació del Relat al Diari Malarrassa de l'abril.
El veredicte del jurat es farà
públic el divendres 24 de febrer a les 19:30 h en un acte que tindrà lloc a
l’Ateneu Candela (Carrer Sant Gaieta,
73)
Els organitzadors del certamen
publicaran els relats finalistes al bloc creat pel cicle: Febrer Negre al
Candela (http://febrernegrealcandela.blogspot.com.es/. Si ho creuen oportú, publicaran altres relats presentats
al concurs.
Ara, a escriure molts i molts relats! Volem tenir moltes històries negrecriminals per poder triar!
Ens veiem aviat, abans que s'esvaeixi l'olor de la pòlvora.
Febrer Negre al Candela 2017
Molt bona nit amics i amigues!
Tenim el plaer de presentar-vos el cartell i programa de la III Edició del Febre Negre al Candela que començarà d'aquí a dues setmanes. Enguany tenim propostes ja fermes i que s'han anat repetint al llarg de les tres edicions, i altres de noves que esperem siguin del vostre agrat!
Oi què tenim enguany un cartell també molt negrecriminal???? Doncs el tenim gràcies a l'art de la Mariona Alberich, que és una pedazo de artista! Ens agrada molt, que n'opineu vosaltres? Espero els vostres comentaris!!!!
Bona nit, ens tornarem a veure ben aviat, abans que s'esvaeixi l'olor de la pólvora....
dimarts, 15 de març del 2016
Lliurament de premis de la primera Edició del concurs "Ràfegues Negres".
Bona tarda,
El primer que volem escriure en
aquest post es un gran DISCULPEU PER TRIGAR TANT!!! Em sap molt greu no haver pogut
publicar res des de fa quasi un mes al bloc i sobretot cap notícia sobre el
concurs de relats breus. Per mirar d’esmerçar això us deixo la següent
informació sobre la trobada que vam tenir a la llibreria Synusia el dia del
lliurament de premis. També en aquest mateix post, tot i ser una mica llarg,
publiquem els dos relats guanyadors. A partir d’ avui anirem publicant la resta
de textos per a que tothom pugui trobar la seva història. Sense més passo a
relatar-vos com va ser el petit acte que vam gaudir el passat 26 de febrer.
LLiurament de premis de la I Edició del Ràfegues Negres.
Després d’una reunió del jurat
que va ser molt llarga i ben discutida per la dificultat d’acabar de triar els
relats, vam arribar a la conclusió, consensuada, que els millors d’entre tots els
que ens van arribar a la bústia eren els següents: “Tempesta” d’Olga Lacoma com
a finalista i “Fair Play” de Carles Castell com guanyador del I Concurs de
Relat Breu Ràfegues Negres del Febrer Negre al Candela. El divendres 26 de
febrer a la llibreria Synsia vam fer el petit acte de lliurament de premis als
guanyadors. Aquests consistien en subscripcions com a soci a la pròpia llibreria,
uns vals de 20 € per poder gastar també en llibres i pel guanyador un val per
poder fer una sessió de “roomescape” al Café Misteri.
Es van llegir els dos relats pels
propis autors i com que vam tenir la companyia d’altres escriptors, en Jordi
Badiella Aguilera i de l’Andrea Galindo ells també van poder llegir el seu
original, el que va fer que tot l’acte fos molt complet.
Ara, sense més, us deixem el que segur voleu tenir! Tots dos
textos per a que gaudiu d’aquestes dues històries tan negrecriminals. El primer
és el finalista, aquí el teniu:
Tempesta
Temps de tempesta, es va dir el comissari en veure el cel
plomís. En notà una vibració a la butxaca, agafà el mòbil. Ha vingut per
matar-nos, llegí. Un missatge directe.
Una súplica encoberta. No anava signat però el comissari sabia de qui es
tractava. Només havia donat el seu número privat a dues persones. La primera
era morta. El marit l’havia colpejat fins a matar-la davant el propi fill que
en ingressar a presó per clavar-li una ganivetada clamava: Ell és el monstre. No jo.
La segona, li acabava d’enviar el missatge. El comissari trucà a la central
per demanar reforços mentre enfilà corrents el carrer costerut que el menava
cap al bloc de pisos d’on provenia l’avís. En arribar clissà el portal clos. No
tenia temps i aprofità el portal veí obert per pujar escales amunt fins al
terrat.
Al terrat del davant, el comissari veié un home apallissant una dona amb un
garrot. La pluja se li empassava les súpliques i els plors ensangonats. Deixa-la, ordenà
una noia darrera l’home i se li llençà al damunt. Ell l’estirà de la cua
trenada mentre la maleïa. Ella li donà una puntada de peu a l’entrecuix i s’escapolí
entre la roba. El comissari tragué la pistola i cridà l’alto, però un tro
l’esvaí la veu. Els llençols estesos voleiaven enfurismats pel vent,
l’entorpien la visió i l’impedien disparar. Quan l’home aixecà el bastó per a
l’estocada final, la filla, revestida amb un llençol blanc com un fantasma,
l’empenyé terrat avall. La bèstia s’esclafí contra la vorera. El comissari mirà
la noia i pensà: Ell és el monstre, no tu.
El relat guanyador d’aquesta
primera edició del concurs de relat breu és:
Fair play
El detectiu Branson va aparcar el cotxe,
un Ford Mustang del 68, davant l’entrada principal de la mansió dels Granger.
Havien rebut una trucada informant que s’hi havia comès un assassinat i van
desplaçar-hi el seu millor home. La posició de la família no mereixia menys.
Quan va tancar la porta del cotxe es va
quedar palplantat contemplant la façana neoclàssica i va treure un paquet de
cigarrets de la butxaca de la gavardina. finalment, però, s’hi va repensar. Va
tornar a guardar el paquet i va pujar amb agilitat la monumental escalinata
fins la portalada de fusta envoltada de columnes de marbre. En arribar a dalt
va esperar uns segons a recuperar l’alè i va pitjar el botó del timbre.
Al’instant, es va obrir la porta i un
majordom el va fitar sense cap expressió al rostre. Duia el clàssic vestit de
servei, tot tacat de sang, i un ganivet de cuina, també ensangonat, a la mà
dreta.
—L’he matada jo —va confessar amb una
manca absoluta d’entonació, com un autòmata—. Ja no podia aguantar més que, un
cop i un altre, la senyora...
Branson li va clavar un tret entre els
ulls que el va fer donar quatre passes enrere abans de caure mort sobre una
taula estil Lluís XV. El detectiu va tornar a guardar la Browning mentre
brandava el cap a dreta i esquerra. Odiava els casos massa senzills i els
assassins bocamolls. Així, si més no, podria entretenir-se a tafanejar una
estona i mirar de descobrir per ell mateix el mòbil del crim.
Aquests
dos relats han estat els triats com a guanyadors, però anirem publicant altres
que també tenien una gran qualitat. Esperem que us agradin tots!
Sense
més us deixo fins la propera ocasió,
Ens
tornarem a veure ben aviat, abans que s’esvaeixi l’olor de la pólvora.
Etiquetes de comentaris:
Ateneu Candela,
Concurs de relats Ràfegues Negres,
Febrer Negre,
Llibreria Synusia
dimecres, 17 de febrer del 2016
El Cebo.
SESSIÓ DEL VIDEODROME D'AQUESTA NIT.
Avui, a les 21:30, passem a l'Ateneu Candela "El Cebo", pel·lícula extraordinària de Ladislao Vadja de 1958. A qui no l'hagi vist encara us recomanem que us apropeu, perquè gaudireu d'un film al més pur thriller negrecriminal, amb una inquietant atmosfera, tot i ser una històra criminal que surt dels escenaris urbans, més típics.
Us deixem una resenya de Joaquín Juan Penalva què ens sembla molt encertada. Espereu a demà a llegirla (si podeu) i contrastareu el que ell diu amb la vostra experiència després de veure aquesta nit la pel·lícula.
EL CEBO
Es geschah am
hellichten Tag. Ladislao Vajda. Alemania, Suiza, España, 1958.
El cebo es una
auténtica rareza dentro del cine español, pero no por su adscripción genérica,
ya que, aunque en España el cine negro no había menudeado, sí había arrancado
con títulos como Apartado de correos 1001 (Julio
Salvador, 1950) o Brigada criminal (Ignacio
F. Iquino, 1950), sino por el hecho de tratarse de una coproducción entre
España, Alemania y Suiza, dirigida por un húngaro nacionalizado español, rodada
con actores de diversas nacionalidades en Suiza y en lengua alemana. En la
elaboración del guion participó el escritor Friedrich Dürrenmatt, quien, con
posterioridad al estreno la película de Vajda, pero también en 1958, publicó en
Suiza una novela titulada La promesa: Réquiem por la
novela policial,en la que regresaba a la misma historia.
Ladislao Vajda, que comenzó su carrera como
guionista en el cine austriaco y alemán y trabajó como montador para Billy
Wilder y Henry Koster, estrenó El cebo en un
momento muy dulce de su carrera, justo después de las tres películas que había
hecho con Pablito Calvo: Marcelino pan y vino (1955), Mi
tío Jacinto (1956) y Un
ángel pasó por Brooklyn(1957). El
cebo es una suerte de cuento macabro que
recuerda en ciertos aspectos a M,
el vampiro de Düsseldorf (M,
Fritz Lang, 1931) y a La noche del cazador (The Night of the Hunter,
Charles Laughton, 1955), con algunas reminiscencias de El
doctor Frankenstein (Frankenstein,
James Whale, 1931), si bien su hilo argumental parece estar trazado sobre un
cuento clásico, “Caperucita Roja”.
El título en alemán, Es
geschah am hellichten Tag, que podría traducirse como “Sucedió a
plena luz del día”, es más sugerente y menos explícito que en castellano, y,
además, pone de relieve uno de los grandes méritos de la película, que es hacer
cine negro a pleno sol. De hecho, El cebo abandona
el espacio urbano típico de las películas de este género y sitúa la acción en
un bosque junto a la carretera, donde un buhonero, Jacquier (Michel Simon),
descubre el cuerpo sin vida de una niña. Aunque todo apunta a la autoría del
propio buhonero, el comisario Matthäi (Heinz Rühmann) no está convencido. Desgraciadamente,
Matthäi ha dejado su puesto y debe partir hacia un nuevo trabajo en Jordania,
pero, en el último momento, abandona ese nuevo puesto y se pone a investigar el
caso, que ha quedado cerrado tras el suicidio del buhonero.
A partir de ese instante, Matthäi se
obsesiona por encontrar al auténtico asesino y no duda en tenderle una trampa,
aunque para ello tenga que emplear un cebo humano. El
cebo cuenta la historia de la obsesión de Matthäi, quien, poco a
poco, va estrechando el cerco en torno a ese mago o gigante que viaja en un
gran coche negro y les regala a las niñas erizos (trufas). Uno de los grandes
aciertos de Vajda es presentar al asesino, si bien de forma demorada, en mitad
del metraje. Se trata de Schrott (un inmenso Gert Fröbe), un pobre infeliz
subyugado y ridiculizado continuamente por su esposa, de la que había sido
anteriormente chófer.
Recuerdo haber visto esta película en la televisión cuando era
niño y no me pareció en absoluto una película policiaca, sino más bien un
cuento de terror, en el que un gigante asesinaba a las niñas que se adentraban
en el bosque. Lo terrible es que el comisario Matthäi convierte la caza del
asesino en un asunto personal y prosigue su investigación al margen de la ley,
desde una gasolinera que compra para poder vigilar la carretera que comunica
Zurich con el cantón de los risones.
Aunque El cebo pueda
recordar por su argumento a Plenilunio (Imanol Uribe, 1999), la verdad es que
tiene poco que ver con la película de Uribe, basada en una novela de Antonio
Muñoz Molina. Sean Penn dirigió una trasposición de la novela de Dürrenmatt, El juramento (The Pledge, Sean
Penn, 2001), protagonizada por Jack Nicholson, en la que su personaje se parece
más al protagonista de Zodiac (David
Fincher, 2007) que al de El cebo. Y es
que, no en vano, la novela de Dürrenmatt, escrita a
posteriori, no acaba igual que la película de Vajda.
Nada sobra en El
cebo; se muestra muy poco, apenas lo imprescindible para poner
en escena una historia dura que no se regodea en el dolor ni en el
sentimentalismo. Es muy interesante ese montaje paralelo en el que, por un
lado, vemos al comisario tratando de encontrar al asesino, y, por otro, al
asesino maltratado psicológicamente por su esposa. Conocemos al asesino antes
que Matthäi, y eso resulta muy atractivo, porque vamos descubriendo cómo se va
estrechando el cerco y cómo, incluso, el cazador y la presa coinciden en un
momento sin reconocerse.
De lo que habla El
cebo es de un
mundo que ha perdido la inocencia, un mundo en el que los magos que ofrecen
chocolates a las niñas pueden transformarse en asesinos en serie. Y lo más
inquietante es que Schrott no es el único monstruo de la película, ya que
Matthäi se deja llevar también por los más bajos instintos con tal de atrapar
al asesino.
Etiquetes de comentaris:
Ateneu Candela,
Cinema Negre,
El Cebo.,
Febrer Negre,
Ladislao Vadja,
Llibreria Synusia,
Noir,
Polar,
Videodrome
Subscriure's a:
Missatges (Atom)